söndag 9 december 2012

Lucka 9: Ståtlig amaryllis och makalös vit fudge

Den uppmärksamme ser tomtarna. Detta
är alltså från förra året - strax innan jul!

Som jag berättade häromdagen så är mina blå änglar det första som kommer fram ur pyntelådan inför advent. Över huvudtaget har det blivit så att advent är änglarnas tid i vårt hem medan tomtarna får vänta lite med sin inmarsch. De brukar få komma fram först under stora "julpyntningen" strax innan jul. Under advent lyses huset upp av adventsljusstakar, stjärnor och levande ljus. Om jag inte var så förbenat allergisk så hade jag fyllt huset med hyacinter också. Jag älskar doften men ögon och näsa rinner och kliar. I något slags förnekelse inför dess allergena verkan så bar jag ändå hem den underbara växten under lång tid. Håkan tröttnade emellertid en juldag för ett antal år sedan och bar resolut ut mina hyacintarrangemang på altanen. En epok var över! Sedan dess avstår jag hyacinterna hemma men passar på att insupa dess doft när jag springer på dem hemma hos andra.

Jag har fått kompensera med amaryllis istället. Den ståtliga blomman avger ingen förtrollande doft men den har börjat ge mig samma känsla av julighet nu då den återkommer år från år - som en betingad reflex. Mest tycker jag om de vita - de känns extravaganta på något sätt. Faktum är att jag använder mer och mer vitt när jag pyntar, det ligger väl i tiden. Till och med chokladen byts ut mot vit... Nej, men den här fudgen har i alla fall fått smak av vit choklad. Den är så vidunderligt god! Från början skulle den inte bli riktigt så här men en blixträddning av vad jag trodde var ett förlorat fudgekok blev denna ljuvliga fudge. Jag kan säga att ursprungsreceptet från ica.se inte skulle funka och att det de visar på bilden absoluuuuuut inte kan ha lagats utifrån receptet de återger. Bluff helt enkelt!

Photo: Imorgon kommer recept på denna vidunderliga fudge på  adventsbloggen!
Den kommer att ha rykande åtgång!
Makalös vit fudge, inte tillräckligt mycket...
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl mjölk
3 dl strösocker
1 msk vit sirap
50 g hackad vit choklad
50 g smör
1 tsk vaniljsocker

Mät upp socker, grädde och mjölk i tjockbottnad kastrull (som tar åtminståne 2,5 L). Sätt i en termometer och koka på full värme upp till 115 grader. Rör om regelbundet och framför allt mot slutet då den mörknar i botten. Så länge den inte bränner är det ingen fara. Ta av från värmen och blanda i hackad choklad och smöret i bitar. Här gäller det att vara snabb och nu skall du vispa kraftigt med en rostfri visp. Blanda i vaniljen och vispa till en slät massa. Häll upp smeten i en engångsform av aluminium (ca 8x15 cm) som du klätt med bakplåtspapper. Ställ i kylen att stelna. Skär sedan upp i bitar! Njut! Förvara svalt i lufttät burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar