lördag 15 december 2012

Lucka 15: Önskelistor & Rocky Road


Ett urval av mina glas.
Tycker du också att det är svårt att veta vad du skall svara när du får frågan vad du önskar dig? Genom åren har jag dessutom fått frågan vad barnen önskar sig. Det har varit ett samordnande mellan de långväga släktingarna för att det inte skall bli så att alla köper samma docka (för många år sedan), samma data-spel (för inte lika många år sedan) eller samma smycke (för ett par år sedan). De senaste åren har jag försökt hålla mig utanför allt sånt. Blir det dubbelt får de väl byta! Roddar man för mycket känns det dessutom som om önskelistorna blir nån beställningslista som skall prickas av.

Alla önskar vi väl oss att få den där perfekta julklappen? Den som vi inte visste att vi önskade oss men som nu, när vi fick den, var helt perfekt! Och någon annan hade kommit på det - känt oss så väl! Inte lite att leva upp till!

Sedan ett par år samlar jag på udda champagneglas. Perfekt grej! Skall man ha fest och dricka bubbel så blir det nästan ännu mer festligt när alla glas är olika! Olika höjd, form och slipning! Det gnistrar fint! Jag har fått fina glas av barnen, mamma och svärmor. Finns ofta på loppis. Se där, ett tips på vad du kan önska dig!

Man kan också önska sig en get eller en barnmorska exempelvis via Actionaid. Kanske något för dig som har allting...

Jag känner mig full av goda tips idag. Godast av de alla är nog dessa Rocky Road. Jag tycker inte du skall göra misstaget att välja alltför cacao-stinn choklad. Det blir mycket godare om man blandar så här (tycker jag...) Kör loss det blir en 65-70 bitar!

Bästa rocky road. Perfekt konsistens!
Rocky Road, rätt så många
200 g ljus choklad
200 g mörk choklad
1 burk söt kondenserad mjölk (sweet condensed milk 397 g)
25 g smör
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl salta jordnötter
2 dl minimarshmallows
200 g dumlekolor

Klä en form på ca 20x25 cm med aluminiumfolie. Lägg ut dumlekolorna på botten av formen. Ta fram din choklad. Jag använder Marabou, det här är inte ett recept när det blir mumsigare med högre cacaohalt!! Istället för att hacka chokladen slår jag paketet hårt ett par gånger i skärbrädan - klart. Smält ner smöret i stor kastrull, på medelvärme. I med den kondenserade mjölken och all choklad. Låt smälta ihop. Rör om under tiden och passa så det inte bränner. Bara smälta. När inga bitar finns kvar drar du bort grytan från värmen. Låt stå nån halvminut. Rör sedan ner vaniljsocker. Blanda ner jordnötterna, sedan marshmallowsen. Nu skall allt gå fort. Rör inte så mycket bara vänd runt marshmallowsen. Ut med hela härligheten över dumlen i formen. Bred ut. Strö på lite extra av nötter och marshmallows om du vill. Lägg på ett bakplåtspapper och "jämna till". Låt papperet ligga kvar och ställ hela formen i kylen - minst fyra timmar. Ta sedan fram och skär i lagom bitar. Förvara i kylen. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar