tisdag 18 december 2012

Lucka 18: Nigella, jag & Pavlova


"How to become a domestic goddess". Så hetta min första kokbok av Nigella Lawson. Jag älskar den anspråksfulla titeln. Att bli en hemmets gudinna... varför inte!? Hon är en av de tv-kockar vars recept jag provar. Jag skulle vilja vara en av dem som sitter vid hennes matbord när hon bjuder vänner på middag. Det ser varmt, generöst och smakfullt ut. Jag har också "Nigellas Christmas". Den tar jag fram ibland och bara läser lite i. Då kommer jag i julstämning.

Nigella är ingen Michelin-kock som bygger på höjden eller använder extrem teknik i sin matlagning. Det är mer stylish home cooking. Det gillar jag. Lika anspråksfull som titeln i sin första bok, lika anspråkslös är hon när det kommer till teknik, ingredienser och upplägg. Lätt att ta till sig alltså. Det är hon som lärt mig att bästa sättet att få ut de vackra kärnorna ur ett granatäpple är att dela det på mitten och sedan slå på skalet med en träslev. Kärnorna flyger ut. Hon har fått mig att uppskatta en god pavlova (marängtårta) och hon gör en supergod sallad till grillat (med vattenmelon, fetaost, mynta, rödlök och lime).

Jag gillar att inspireras av andra berättelser. En bra kokbok är inte bara en massa bra recept och snygga bilder. Det skall helst vara lite bra anekdoter eller trevligheter att läsa.

På sommaren gör jag Pavlova med jordgubbar, på vintern en choklad-variant med hallon. En jul gjorde jag med just granatäpple - hur gott som helst, men det var innan jag börjat fota min mat.


Nigellas hallonchokladpavlova
6 äggvitor

300gströsocker
3 msk kakao
1tsk balsamvinäger
50g hackad mörk choklad

5 dl vispgrädde
500 g hallon

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa äggvitorna tills den blir fast. Blanda i ett par msk socker åt gången. Vispa tills smeten är blank och fast. Sikta i kakao, blanda i vinäger och choklad. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Bred ut marängsmeten i en rundel, ca 23 cm i diameter. In i ugnen. Sänk direkt till 150 grader. Efter ca 1 timme och 15 minuter stänger man av ugnen och låter luckan stå på glänt tills marängen kallnat.
Vispa grädden. Bred ut på pavlovan. Garnera med hallon! Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar