onsdag 5 december 2012

Lucka 5: Madicken-julen & lussebullar



Ingen såsom Astrid Lindgren har väl målat upp bilden av den jul som vi alla vill vara med om? Oavsett vilken av hennes böcker man läst så har det väckt längtan i en. Madicken speciellt. Som jag älskade (älskar) Madicken! Vem ville inte bo på Junibacken? Vem ville inte julbaka med Alva i köket? Vem ville inte komma nertassande på julaftons morgon till den nytända granen medan mamma spelade piano och sjöng julsånger? Vem ville inte åka släde efter en häst med bjällror?

Ja, jag har gjort vad jag kunnat. När flickorna var små kläddes de i det som vi i familjen kallar "madickenklänning", ni vet klänning med förkläde när det blev juledags. En och annan julmorgon har jag spelat julsånger på pianot och sjungit julsånger när de vaknat. Julens kakor och bröd har bakats.

I Madickens jul doftar huset av såpa. I min jul doftar huset av Ajax. Varje gång jag städar med Ajax så får jag julkänslor - det får mig att undra om Ajaxen aldrig var framme annars i min barndoms hem... Jag minns i alla fall att hela familjen skurade och vi "julstädade". Dörrlister, köksskåp, bokhyllor, golvboning o.s.v. Riktigt sådär julstädar jag inte idag. Men det måste dofta Ajax! Jag älskar känslan, om det faktiskt är riktigt kallt ute, när man tar in mattorna som varit ute och piskats  och de är helt kalla att gå på när man lägger ut dem på golvet.

En annan doft som tar fram julkänslor är doften av saffran. Numera när man använder kesella i degen blir lussekatterna saftigare än någonsin. Jag tycker det skall vara alldeles lagom mycket saffranssmak - inte för mycket inte för lite. På 1 L mjölk blir 3 paket à 0,5 g helt perfekt tycker jag. När jag tröttnar på att sno ihop lussekatter brukar jag göra en butterkaka eller ett par längder av resterande deg. I år blev det 78 lussekatter, 1 stor butterkaka och 9 vanliga fyllda snäckor med mandelmassa. Gott!

Trinda och gula!

Lussebullar med kesella
100 g jäst
300 g smör
3 påsar saffran
5 dl socker
1 tsk salt
1 l  mjölk
500 g mager kesella
2,3 kg mjöl, minst
russin
2 ägg
Hälften mandelmassa och hälften smör om du vill göra fyllning

Jag gör min deg på gammalt vis: Lös upp jästen i saltet och lite av sockret. Mortla saffran med lite av sockret. Smält smör och värm sedan upp tillsammans med mjölk till 37 grader och häll i saffranet. Häll vätskan över jästblandningen och rör (kör din maskin). I med resten av sockret och kesellan under omrörning. Börja sedan röra ner mjölet. Kör maskinen ca 5 minuter. Använd så mycket mjöl att degen fortfarande känns lite klibbig och spänstig när man tar på den. Den skall inte vara lös eller rinnig. Jag använder alltid mer mjöl är det står. Strö på lite mjöl och låt jäsa ca 40 min.

Häll ut på mjölat bakbord. Knåda degen smidig och använd mer mjöl om det behövs. Dela degen i fyra delar och bestäm vad du vill hitta på. Snurra katter, med russin, eller gör flätor. När jag gjorde min butterkaka tog jag den ena av fjärdedelarna deg, kavlade ut och bredde på ca 50 g smör och 50 g mandelmassa som rivits. Sedan rullade jag ihop och skar ut 7-8 tjocka skivor som ställdes i smörad form med avtagbar kant. Låt alla dina bakverk jäsa. Pensla med uppvispat ägg. På längder och butterkaka strör man på pärlsocker.

Lussekatter gräddas i 250 grader ca 8 minuter. Butterkakan i 200 grader ca 25 minuter. Lycka till!
En saffransbutterkaka med mandelmassa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar