måndag 3 december 2012

Lucka 3: Förväntningar & Toddy


Jag minns hur förväntningarna på julen aldrig riktigt infriades, då ett par jular under tonåren när man inte längre var barn och inte heller vuxen. Det blev aldrig riktigt så stämningsfullt eller perfekt som man hade önskat ett helt år. Jaha! Var det bara detta? Julen kunde lätt följas av ett stråk av vemod. Känner du igen det?

När jag blev vuxen och sedan fick egna barn, var det som att julens magi återuppstod. När jag fick egen familj kändes det viktigt att skapa egna traditioner, som var återkommande och efterlängtade. Varför är det viktigt då? Kanske för att vi behöver saker som bryter av vardagen, höstmörkret, skolår o.s.v. Något att se fram emot. Därför har jag varit uthållig i mitt advents- och julfirande. Jag har försökt tänka att lagom mycket skall vara välbekant och efterlängtat medan vissa saker kan varieras och förnyas. Jag har velat att barnen skall känna att julen är viktig.

När våra vackra blå änglar ställs på pianot, inför första advent, så vet vi i familjen att nu närmar det sig. Vi fick änglarna till julen 1992, vår första i Skåne, av min pappas fru Monica. De förpackas fint i papper mellan jularna och är alltid det första som plockas fram. Annat julpynt har kommit och gått, men jag kan inte tänka mig en jul utan de blå änglarna.

Man kan behöva något att värma sig med i kylan. Vad sägs om en toddy eller en irish coffe?

Den där till vänster gick inte genom smaktestet haha.
Strök receptet.

Toddy som avec, att avnjutas i mindre doser, till en massa små glas
3 äggulor
3 msk florsocker
4 msk konjak
1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk kanel
2 dl vispgrädde

Vispa äggulor och florsocker med elvisp. Tillsätt konjak, vanilj och kanel. Vispa grädden till ett mjukt skum och rör ner i ägguleblandningen (allt skall vara trögflytande). Servera i mindre glas och garnera med en strimma clementinskal eller en stjärnanis.

Irish coffe, per glas
2-3 msk whiskey (med ey eftersom det skall vara irländsk whiskey :-)
1-2 tsk farinsocker
hett kaffe
vispad grädde

Blanda kaffe och socker i glas och rör. Häll i din whiskey (det går lika bra med whisky). Toppa med vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar