onsdag 19 december 2012

Lucka 19: Pyjamas eller braskamin? Smarrigaste frukosten i alla fall!

En klassiker till frukost eller brunch.
Varför är det så mysigt att få pyjamas, nattlinne eller morgonrock i julklapp? Så var det alltid när man var liten och Andrea och Hanna har också alltid velat byta om till julklappspyjamasen så fort den blivit uppackad. Nån gång när jag var i åttaårsåldern fick jag en fantastisk morgonrock i chokladbrun, sammetslen velour. Den var underbar att klappa, så länge man strök den i rätt riktning.

För ett par år sedan var jag ute och julklappshandlade och hittade en knallröd mjuk morgonrock, med vitprickigt foder i luvan, som jag helt enkelt köpte till mig själv. När jag såg den visste jag att den måste bli min. Jag lät dem slå in den och lade den under granen. På etiketten stod det Till Malin från Tomten. Den väckte många frågor...

Jag undrar hur många nattlinnen som kommer att packas upp här hemma på julaftonskvällen. Vi är fem stycken som nog inte har något emot det... Andra sköna slappekläder, under juldagarna, är långkalsonger. De kommer till nytta också när det inte är så kallt ute. Man känner sig sportig på något sätt när man traskar runt hemma som om man just kommit in från en skidtur. After ski, liksom. Jag önskar mig en braskamin till min after ski också. Håkan, som varit monumentalt emot idén och tycker att jag kan sitta och mysa nere i källaren framför pannan, verkar ha tinat upp något inför tanken. Kanske att vi har en kamin till nästa jul.... Ni som känner honom får gärna passa på att fråga honom och tala positivt om det hela. Här behövs gemensamma tag...



Den här funderar jag på, eftersom den har glas åt sidorna också. Där skulle jag kunna sitta i min morgonrock, läsa en bra bok och äta underbara Fattiga riddare. Recepten varierar och jag gör lite olika varje gång. Jag TROR att jag gjorde så här idag. Smeten räcker till en 4-5 brödskivor skulle jag tro. Ett annat tips är att göra på överbliven vetelängd - tjohopp vad gott. För att göra det lite juligare pudrade jag över både florsocker och kanel. Körsbärssylt och kanel är en match made in heaven. Vem hade trott att körsbärssylt kunde bli så gott?

Strykande åtgång. Vi slogs lite om dem när jag testkörde.
Fattiga riddare till 2-3 personer
3 större eller 5 mindre brödskivor av överblivet (minst dagsgammalt) franskbröd eller vetelängd
1 ägg
2,5 dl mjölk
2-3 msk vetemjöl
1 nypa salt
1 tsk socker
Smör att steka i
Florsocker och kanel och god sylt

Vispa ut mjölet i mjölken. Tillsätt socker och salt och vispa slutligen ner ägget. Dela brödskivorna om de är stora. Smält ordentligt med smör i stekpanna. Skall vara riktigt varmt. Doppa ett bröd i taget i din smet och stek sedan gyllenbrunt på båda sidor. Lägg upp och pudra/sikta över florsocker och kanel med kärlek. Servera helst med körsbärssylt - men jordgubb funkar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar