måndag 10 december 2012

Lucka 10: Nobelfest & juliga cookies

För tio år sedan tillbringade jag en del tid på Lunds lassarett. Ett par dagar i oktober, ett par dagar i november och slutligen ett par dagar i december. Jag tror aldrig jag känt mig så tryggt och väl omhändertagen. Jag funderade till och med på att skola om mig till sjuksköterska. Näst sista sjukhusdagen var den 10:e december. Malin-dagen eller Nobel-dagen (som man också säger). Genom åren har jag alltid kollat nobelfestligheterna på tv:n och för mig har det varit väldigt förknippat med julen och advent. Det här året satt jag ensam i dagrummet, med ett droppstativ bredvid mig, uppkrupen i soffan och tittade på allt det vackra. Jag kände julstämningen, i sjukhussärk, dropp och lite morfinrester i kroppen...

Tiden går så fort och det känns avlägset idag... Nobelfestligheterna tittar jag dock fortfarande på, inte minst för att spana in alla vackra klänningar och gnistrande juveler. Det blir ju ingen nobel-middag direkt här hemma men en liten kaka att knapra på kanske...

Sju sorters kakor är ju inte direkt något vi håller på med längre. Men några små goda kakor vill man ju ha till jul. Här kommer en variant på chocolate chip cookies. Jag har bytt ut nötterna (eftersom Hanna är allergisk) mot juliga röda tranbär och den mörka chokladen mot vit dito. Då kör vi!


Cookies med vit choklad och tranbär, ca 60 stycken
200 g smör
2 dl florsocker
2 dl farinsocker
2 ägg
6 dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
300 g vit choklad
3 dl torkade tranbär

Vispa rumsvarmt smör och allt socker poröst. Vispa ner ett ägg i taget. Blanda ner mjöl, bikarbonat och vaniljsocker. Gör en deg. Blanda ner chokladen, som du hackat och tranbären. Dela degen i tre delar och gör en rulle av vardera del (ca 5 cm i diameter). Lägg in rullarna i frysen i en timme.
Ta fram rullarna och skär med vass kniv varje rulle i ca 20 skivor. Lägg ut ca 5x4 på bakpappersklädda plåtar. Grädda i 175 grader 12-14 minuter. Låt kallna och lägg sedan i kakburk. Ta fram och knapra på vid behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar