torsdag 6 december 2012

Lucka 6: Julshopping i London & hotta nötter

Min favoritfilm!
Håkan och jag har bröllopsdag i november. På bröllopsresa for vi till London, vilket inte förvånar dem som vet vilken anglofil jag är. Staden var redan julpyntad och tro mig när jag säger: London gör sig verkligen i juleskrud! Fasaderna med sina vackra belysningar, de stora varuhusens julskyltningar och julavdelningar, julmusiken, parkerna, pubarna... jag kan inte sluta! Staden är magisk! Där köpte vi våra första gemensamma julgranskulor, våra skotska mördegskakor och vackra julkort. Vi har julhandlat i London många gånger sedan dess. Flera av prydnassakerna i julgranen är inhandlade på Harrods, John Lewis, Miss Selfridges och Marks & Spencers.

I december 2003 var vi i London med vänner. Tyvärr sammanföll detta med presidentbesök från USA. Man kan väl säga att britterna inte var överförtjusta! I alla fall. Den stora reklamkampanjen på alla bussar och i tunnelbanan var för filmen "Love Actually" som just haft premiär på Leicester Square. Jag kunde se att det var en film som jag skulle gilla. När jag sedan såg den visade det sig att jag älskade den! Jag har sett den i december varje år sedan dess. Ja, den håller!

För ett par år sedan satt jag och såg filmen helt själv. Jag vet inte var familjen befann sig men jag var ensam hemma. Vid något tillfälle kommer jag på mig själv med att lyfta med glas med vitt vin (som i en skål med mig själv) och med tårar i ögonen utbrista "Det här är den bästa film som finns!". Just där och just då kändes det så! Se den och njut!

Om du skall se film och njuta så förhöjs stämningen ytterligare av dessa rostade nötter. De är söta, starka och salta samtidigt.



Chilirostade nötter 

300 g nötter. Jag tog cashew, para, mandlar och pecan.
2 msk god olivolja
1/2 tsk cayennepeppar
2 tsk mörkt muscovadosocker
2 tsk flingsalt

Rosta nötterna på bakplåtspapper i långpanna ca 12 minuter i 175 grader. Blanda ihop resten i en bunke under tiden. Ta ut nötterna och blanda runt dem i bunken. Häll tillbaka på bakplåtspapperet och ställ in i ugnen ytterligare 2-3 minuter. Ta ut, låt svalna något och låt sedan "vila" på ett fat med hushållspapper en stund. Häll upp och ät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar