fredag 21 december 2012

Lucka 21: När får man klä granen? En goding till julbordet...

  

När får man egentligen klä granen? När sätter man upp utebelysningen? När får man avsmaka den första biten julskinka? När? Vad? Hur?

Alla har vi våra olika uppfattningar om vad som är det rätta. Jag får nog tillstå att jag varit lite av en jul-puritan tidigare. Granen får kläs som tidigast 22/12. Skinkan avsmakas kvällen den 23:e. Pyntet skall stå på speciella platser. Varför? Jag blir mer och mer liberal allt som åren går. Däremot vill jag gärna att allt får "sin tid" och att det stegras mot ett slutligt Julcrescendo! Advent har sin tid. Lucia har sin tid. Julen har sin tid. Och som ett finalbaluns kommer Nyår!

Förra året kläddes granen redan den 17:e. Det har aldrig hänt tidigare. Det var den dagen Hanna kom hem från London. Året innan kläddes granen den 21:a, dagen då Andrea äntligen kom hem. I år kommer ingen hem, men granen kläs idag eftersom mitt jullov börjar idag vid lunchtid.

Vad hänger du i din gran? Här hemma har det långsamt förändrats genom åren. En del saker tillkommer, en del plockas bort och ytterligare något kommer alltid att finnas kvar. Jag har inget "tema" varken i färg eller stil. Allt som är vackert eller betyder något får hängas upp. Mina barn brukar omtala ett barndomstrauma. Nämligen att de inte fick hänga upp sina egentillverkade julgransdekorationer i "fingranen". Helt riktigt (måste jag erkänna). - Kom tjejer! Ni har ju fått en egen gran som skall stå på ert rum. DÄR skall sakerna hängas upp. Åh, vad fint det blev!

Idag kommer ett recept men ingen bild på det hela. Vill nämligen inte laga det här lilla laxsalladen förrän söndag - så den är perfekt på julafton. Jag tror att ni kan föreställa er hur den ser ut.


Gravlaxsallad
5 kokta fasta potatisar (inte för små inte för stora)
3 hårdkokta ägg
3-4 msk hackad gräslök (köp fryst i liten ask)
100 g gravad skivad lax
1 liten burk gravlaxsås
dill

Tärna potatis och ägg. Bland ner gräslöken och laxen (som du strimlat). Blanda ner gravlaxsås, ta mer efter hand, så att det binder sig och blir en fin sallad. Peppra lite! Klipp över lite dill precis innan serveringen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar