lördag 1 december 2012

Lucka 1: Adventspynt & Peppriga Pepparkakor

Äntligen får man tända sina ljus i advent!
 När får man egentligen adventspynta? Mamma gjorde det på lördagen - kvällen innan första advent - och det satt i länge. Sedan började jag göra en liiiiiten förskjutning. Fredagen innan kan väl vara en bra dag? Eller varför inte torsdagen? Det är uppenbart för mig att det är något jag längtar efter varje år. Den mörka långa novembermånaden har gått mot sitt slut och äntligen får man sätta upp stjärnor, ljusstakar och lite pynt. En god vän berättade för ett par år sedan att mitt pyntande satte press på henne när barnen var yngre eftersom deras dotter kom hem och sa att "Nu har Malin pyntat!". Hon vill minnas att jag någon gång pyntat redan onsdagen innan första advent - det kan jag väl aldrig tro...

Något jag brukar göra i tid är dock att adventsbaka. Saffransbrödet skall vara färdigt och gärna nån god småkaka. Jag är inte mycket för att kavla. Därför är dessa pepparkakor helt perfekta. De är lite vuxnare i smaken, smöriga, peppriga och knapriga. Förra året tog de slut så jag fick baka en omgång till innan det blev jul. Receptet fick jag av min kollega Katarina - därför kallas de "Katarinas peppriga pepparkakor" i min värld.
De här knapriga, peppriga , smöriga kakorna får man 
inte nog av!
Katarinas peppriga pepparkakor 
2,25 dl socker
1 dl farinsocker
225 g osaltat smör (om du tar saltat smör så hoppar du över saltet)
1 ägg
3/4 dl mörk sirap
1 tsk cayennepeppar
2 tsk malen ingefära
1 tsk mald kanel
1 krm malen nejlika
1/2 tsk salt
2 dl flagad mandel
5 dl vetemjöl

Mät upp allt socker och smör i matberedare. Kör fluffigt. Tillsätt ägget, sedan sirapen (medan maskinen är igång). Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl. Lägg degen i plastpåse och låt vila minst 60 minuter i kylskåpet eller 30 minuter i frysen. Sätt ugnen på 175 grader.
Rulla kulor (ca 1,5 msk) och lägg glest på plåt, tryck ut varje kula till en pepparkaka. Grädda i mitten av ugnen i 9-10 minuter. Låt svalna på plåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar