tisdag 11 december 2012

Lucka 11: Boktips & middag utan besvär

Vårt vackra museum vars portar julsmyckats.
Längtar du efter att skippa allt och resa bort över julen? Sola, bada...? Jag har aldrig velat hoppa julfirandet. Om man nu genomlider en lång, mörk årstid så tycker jag att julen är själva bonusen. Det som väger upp veckorna av blåst och regnrusk. Snö är man bara förunnad ett år då och då. Sedan däremot. Fram mot februari eller mars. Då vore det härligt med lite miljöombyte.

När man längtar bort kan det ibland hjälpa upp lite om man har några riktigt bra böcker att läsa. Varför inte en deckare att försjunka i under de långa härliga juldagarna. Själv går jag och hoppas på att jag skall få Elizabeth Georges senaste om komissarie Lynley. Han och jag har firat flera jular ihop tidigare. Jag såg att Maria Ernestam hade kommit med en ny också, och Åke Edwardsson. Han har skrivit en ny deckare om Erik Winter. Det finns så många böcker jag vill ha...

Hanna är en riktig boktjej, hon brås väl på mor sin. En stor del av hennes barnbidrag, och senare studiebidrag, har lagts på böcker. Numera handlar det om lönepengar. Man hittar henne ofta uppkrupen (och nedkrupen för den delen) i sin säng med en bok. Ett försenat tåg är för henne alltid också en möjlighet att få läsa vidare. För några jular sedan var hon uppfylld av någon bok vars huvudperson gick igenom ett ordentligt trauma. Hon stod i köket och återgav delar av boken för mig, medan jag grejade på. Det slutade med att vi båda grät och skrattade om vartannat. Söndergråtna stod vi där när våra långväga nyårsgäster dök upp...

Lite boktips:
Elizabeth Georges deckare om kommissarie Lynley
Åke Edwardsson deckare om kommissarie Winter
Maria Ernestams Busters öron och Alltid hos dig
David Gutersons Snö faller på cederträden
Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam
Ps. Hanna tipsar om Before I go to sleep av SJ Watson


Läskigt eller lättsamt? Välj själv!

Har man fastnat i en bok, eller har fullt upp med julpyssel, så vill man äta riktigt god middag utan att för den saken behöva tillbringa en massa tid i köket. Detta receptet lagade alla för ett par år sedan, med fläskfilé. Det kan man göra. Det är också jättegott att ta kycklingfilé, som blir saftigt och mört. Servera med kokt pressad potatis och god sallad.

Strunta i hur bilden ser ut! Det är så mycket
godare än vad man kan tro!

Den superlates filé med smarrsås, till 6 personer
1,2 kg kycklingfilé som skärs i skivor, ca 1,5-2 cm tjocka
3 dl vispgrädde
3 dl creme fraiche, den feta
1 dl japansk soja
2 tsk sambal oelek

Koka upp grädde, creme fraiche, soja och sambal (detta kan göras dagen innan om man vill spara tid). Lägg den skivade kycklingen i en ugnsfast form. Häll över såsen. Rör om lite lätt så att såsen och köttet blandar sig. Ställ in i ugnen, 30 minuter i 200 grader. Busenkelt! Busgott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar