måndag 17 december 2012

Lucka 17: Till dig själv... & saffransskorpor

Denna fantastiska amaryllis blommar i mitt hus.
Under ett tiotal år slog det aldrig fel. Strax före jul insjuknade jag i dunderförkylning. Ett par gånger nästan i samma ögonblick som jag flexade ut för min julledighet (vad säger det om vad som händer när man äntligen slappnar av?). Ni som läst min blogg tidigare vet att förkylningar inte är något jag bär med värdighet. Under de förkylda jularna har det ändå bara varit att bita ihop, fylla sig med medikamenter och försöka tindra ändå. Näsan har tveklöst tindrat i rött i alla fall (narig och eländig som jag varit i halva ansiktet).

Faktum är att förkylningarna hållit sig borta nu ett par år. Skönt! När man är som mest stressad för alla julförberedelser och bara flänger runt för att hinna med allt kan det vara dags att göra precis tvärt om. Jag brukar boka in ett långt frisörbesök precis innan jul. Då får man verkligen koppla av och dessutom blir man snygg inför festligheterna. Min förra frisör hade en massagestol vid hårtvätten. Eftersom hon var notoriskt dålig på att hålla tiderna blev man alltid satt i stolen, fick håret tvättat och en hårinpackning medan hon gjorde färdig sin tidigare kund. Ju senare hon var desto längre fick man ryggen masserad i den sköna stolen.

Johanna, min favoritfrisör på Cute i Landskrona, har ingen massagestol i tvätten och hon brukar vara punktlig dessutom. Däremot får man alltid en huvudmassage medan hon tvättar håret. Hon tar god tid på sig och det är vidunderligt skönt! Lite klippning på det och en kopp kaffe och pepparkaka så känner man sig lyckligt lottad.

Mitt tips till alla slita julanordnare: Boka in frisör, massage, fotvård eller nåt annat som gör att du måste koppla av precis innan alla gäster dyker upp. Bästa presenten till dig själv!

En annan present fick jag härom dagen av min vän Gunbjörg. Saffransskorpor med choklad. Tack och lov! Det är inte helt lätt att komma upp med ett nytt recept varje dag. Nu fick jag en liten välbehövlig paus men kan ändå lämna ett bra recept till kalendern. Det kommer från Rosendahls Trädgårdscafé. Varsågod!

En gåva från en kär vän.
Saffransskorpor med choklad, 45-50 st 
120 g sötmandel
2 kuvert saffran och en sockerbit
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk salt
5-6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g grovhackad mörk schoklad

Till pensling:
1 äggvita

Mal 1/3 av mandeln och grovhacka resten. Stöt saffran och sockerbit. Blanda mandel, ägg, socker, saffran och salt. Tillsätt 3 dl mjöl blandat med bakpulvret. Tillsätt därefter chokladen, som mjölats lätt. Tillsätt sedan resten av mjölet, lite i taget. Det får inte bli för mycket. Rulla ut längder och lägg på klädd plåt. Pensla med äggvitan. Grädda i 180 grader ca 15-20 minuter. Skär i sneda snitt till skorpor. Sära dem lite på plåten och torka i 100 grader i 30-40 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar