torsdag 20 december 2012

Lucka 20: Vad man måste och inte.. & Knäck 2-2-2

Ännu en amaryllis på mitt bord.
Vad måste finnas på julbordet? På gottebordet? Vad måste du laga själv och vad kan med fördel inhandlas? Genom åren har jag bakat, lagt in sill, stekt köttbullar o.s.v.o.s.v. Mängder av mat har plockats in och ut ur kylskåpet dag efter dag och en del verkar ingen äta av. Nu har jag slappnat av lite. Vad vill vi ha? Vad kan någon annan laga? Vad kan man köpa?

I tidningen för ett par veckor sedan var det några som tillfrågades på stan om det var någon av julmaten som de faktiskt köpte färdigt istället för att själv laga. Några tillstod att de faktiskt köpte färdiga köttbullar (vilket jag tycker är en av de saker som inte går att köpa färdigt eftersom de blir så mycket godare hemma). Någon nämnde att de köpte färdig risgrynsgröt. Sedan var det en kvinna som med "handen på hjärtat" erkände att hon faktiskt aldrig gett sig på att göra egna prinskorvar. Nähä? Har någon gjort det? Hon såg inte ut typen "hemmets gudinna" utan fick nog en mindre black-out när hon tillfrågades. Hihi! Undrar om hon grämde sig när hon såg sitt svar i tidningen.

Svärmor steker köttbullar och kokar rödkål. Mamma lägger in sillen och gör Jansson. Så skönt att inte behöva göra allt själv. Brödet köper jag numera. Skinkan och revbenen görs dagen före dopparedagen och Jansson skall göras på självaste julafton för att vara perfekt! Jodå, så är det!

Varje år funderar jag på att skippa knäcken. Äts den verkligen upp? Det finns ju så mycket annat godis. Men sen inser jag att knäcken naturligtvis måste göras! Snacka om att man får julkänslor när man kokar den och när man smakar på den känns det som julafton! Jag gör som min goda vän Gunbjörg. Jag använde aluminiumformar (ischokladformar) istället för de där små rackarna i papper som är så ostadiga att de välter och har sig när man häller upp.


Knäck 2-2-2
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap

Blanda alla ingredienser i tjockbottnad kastrull. Koka upp! Rör ibland. Låt koka tills du nått 125 grader eller tills du kan göra ett kulprov (lite av smeten hälls i kallt vatten och man kan forma en lite kula som inte känns för lös eller kladdig). Fördela i dina formar! Jag häller över hälften av smeten åt gången i liten mjölkkanna med pip. Ställ kall och låt stelna. Förvara i burk, med smörpapper mellan lagren, i svalt utrymme. Det blir ca 60 stycken i ischokladformarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar