torsdag 13 december 2012

Lucka 13: Lucia & flammenkuchen


Lucia har alltid varit magisk. När jag var liten följde jag med mormor och moster till sjukhemmet där de arbetade. Personalen tillsammans med barn lussade sedan för alla de gamla. Vi gick sjungande genom mörka korridorer och in på de olika salarna där tanter och farbröder väcktes till ljus och sång. Det väcker varma minnen.

Ett år hade min vackra moster Bente blivit utsett till Lucia. Hon kom förbi och hämtade mig redan vid halv sex på morgonen för att vi skulle promenera till sjukhemmet. Årets första riktiga snö hade fallit under natten och allt var inklätt i ett tjockt snölager. Snön var orörd och hela promenaden satte vi de första stegen. Vad otroligt tyst det blir när ett landskap bäddas in i snö. Jag älskar snö!

Min lilla mormor är 91 år idag. Lika skröplig och ohjälpsam som hennes kropp är - lika skarp och klar är hennes hjärna. Under hela min uppväxt arbetade hon inom vården. På jularna jobbade hon alltid julafton eller juldag och jag minns att vi planerade julfirnadet efter detta. Mormor var en öppen famn och jag var lika trygg hos henne som hos mamma (och jag var mammig). Hon strök mig ofta över kinderna med båda händerna. Jag minns att hennes händer alltid var sträva. Nu har hon varit pensionär i snart 30 år - händerna är nog lenare idag när de inte ständig måste tvagas på sjukhemmet!

Dagens recept är så gott, så enkelt och - faktiskt väldigt juligt! Flammenkuchen, från Alsace, eller Tarte flambee som man också säger. Så här i juletider när man har massor att göra är det så skönt med enkla recept också. Den här godsaken kan du äta som ett litet drinktillbehör, i små snittar. Du väljer "underlag" utifrån hur mycket tid du har, eller vad som finns hemma. Snabbast går det om du använder liba-bröd eller pitabröd. Aningens längre tid tar det om du använder smördeg, som måste kvalas ordentligt. Är du sugen på ett större projekt gör du en egen pizzadeg och bakar ut i längder, eller rundlar, som du snittar efter tycke och smak när det kommer ut ur ugnen. Jag köpte helt enkel färdig pizzadeg.

Rätt så mäktigt så skär i snittar!
Flammenkuchen, eller Tarte flambee, från Alsace
2 libabröd eller ett par pitabröd eller smördeg eller pizzadeg
150 g rökt sidfläsk
2-3 charlottenlökar (eller annan lök)
2-3 dl riven gruyère (alternativt appenzeller eller primadonna)
gräddfil eller creme fraiche

Lägg ut bröden, eller kavlad deg, på klädd plåt. Skär ditt sidfläsk (eller om du har bacon) och strimla löken. Fräs under ett par minuter i stekpanna. Strö ut riven ost på bröden och fördela sedan fläsk och bacon över. Grädda i 220 grader till osten bubblar fint. Ta ut! Vrid svartpepparkvarnen över , skär upp och klicka på lite gräddfil precis innan servering. Njut!

Fyra generationer. Mormor i mitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar