fredag 7 december 2012

Lucka 7: Julkalendern & tranbärsscones



Jag är 44 år gammal och väntar alltid med spänd förväntan på att få se vad som skall bli årets julkalender. Jag tror inte att jag någonsin sett avsnitt 24. Men det flesta andra. Från uppväxten minns jag: Teskedsgumman, Rulle på Rulseröd, Trolltider... som jag älskade. Vissa år var det katastrof! Det var sådana år julkalendern inte alls var julig. Jag minns nån buss där Björn Skifs var med (tror jag). Kan Staffan Westergren varit ansvarig för någon katastrof också? Broster Broster hette en som jag inte trivdes med (kollade just Wikipedia och insåg att den gick 1971 - kan detta vara ett av mina första minnen?).

Sedan kommer de kalendrar vi njutit av tillsammans med barnen: Pelle Svanslös, Julens hjältar, Kaspar i Nudådalen och (Håkans favorit) Dieselråttor och sjömansmöss. 1:a december varje år, oavsett om vi haft barn hemma eller inte, så sitter vi bänkade framför tv:n redan på morgonen för att kolla in kalendern. Det är bara i december tv:n går igång på morgonen.

Vilka kalendrar minns du med värme eller med fasa? Jag måste erkänna att jag faktiskt inte kollat in årets julkalender. Har jag blivit för gammal?! Eller är den inte julig nog?
De här sconesen är i alla fall både juliga och goda! De passade perfekt till min hemgjorda plommonmarmelad.




Juliga scones med tranbär
5 dl vetemjöl
5 msk strösocker (plus 1 msk till topping)
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
6 msk kallt smör
1 dl mjölk och drygt 1/2 dl grädde blandat
1 1/2 dl torkade tranbär

Blanda de torra ingredienserna. I med smöret och gör en smulig massa med fingrarna. Blanda ner tranbär och vätskan. Rör ihop deg, använd händerna mot slutet, men knåda inte för mycket. Knåda lätt på mjölat bord och gör en rund kaka som är ca 2,5 cm tjock. Dela tvärs över fyra gånger så du får 8 klyftor. Fördela på klädd plåt. Pensla med lite grädde och strö på strösocker. Grädda 12-15 minuter i knappt 220 grader varm ugn. Ät varma med smör och god marmelad. Smakar fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar