lördag 22 december 2012

Lucka 22: Låt mig få tända ett ljus & lyxig saffranslängd

Kulan inhandlades i Polen, 1993.
Ett tidigt minne är från julen -72. Jag minns att jag vaknade sent en kväll av vacker musik. Jag traskade ner till vardagsrummet och där var det julgranspyntning på gång. På grammofonen snurrade en singel med Låt mig få tända ett ljus med Siv Pettersson. Jag vet att det var Siv som sjöng och att året var 1972 eftersom jag googlade på det.

Det var också julen då mammas farmor Beda och farfar Fritz inte hittade fram eftersom de stod och knackade på fel dörr på fel radhus - alla såg naturligtvis likadana ut. De ringde efter ett tag, från någon telefonkiosk får man förmoda, och undrade varför de inte blev insläppta. Allt ordnade upp sig men stränga farmor Beda var lite gramse hela julafton (det hade hon kanske varit ändå...).

Jag älskar fortfarande sången. Jag hör såklart att det inte är nån mästerinspelning - men musiken heter Mozarts vaggsång, och skrevs faktiskt inte alls av Mozart utan av nån mer okänd lirare vid namn Bernhard Flies.

Vad är det som ger julkänsla? Väldigt mycket dofter men också smaker och toner. Välkända julsånger som sitter så djupt i en. Saffran har mer och mer blivit en del av mina juldofter. Hemma användes det aldrig - jag tror inte att mamma är så förtjust i det. Gunbjörg gör en fantastisk längd med saffran och vit choklad och igår kom hon över och lämnade en del av "guldet" till mig. Här får ni receptet, som var med i tidningen Buffé redan 2002.

Gunbjörgs Saffranslängd.
Saffranslängd med vit choklad, 2 längder

200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 kuvert saffran
1/2 tsk salt
2 dl socker
13-14 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g smör
200 g vit choklad
1/2 dl socker
1 ägg och pärlsocker

Smält smör och häll i mjölk och värm till fingervarmt, ca 37 grader. Lös upp jästen i salt och socker. Häll sedan på vätskan. Arbeta ner mjölet efter hand, till smidig deg. Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter. Arbeta ihop degen och kavla ut halva degen på mjölat bord till ca 30x40 cm. Bred ut hälften av smöret, hälften av den hackade chokladen och hälften av sockret. Vik samman två gånger till en deg (omlott). Upprepa med andra hälften. Jäs övertäckt i ca 30 minuter. Pensla och pärlsockra. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter i 175 grader.

Före: Snygg redan utan pynt.


Efter: Granen står så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar